Sabtu, 13 April 2013

Persediaan Mengajar




Mata pelajaran                      : Bahasa Melayu
Tahun                                      : 4 Mutiara
Bil. Murid                                : 35 orang
Tajuk                                       : Hargai Pengorbanan Ayah dan Ibu
Tarikh                                      : 21 Februari 2013
Masa                                       : 7.30 – 8.30 ( 60 minit)
Fokus Utama                         : 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
                                                      sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta
                                                      memahami perkara yang dibaca.

  Aras 1(i) Membaca lancar bahan sastera dan  bukan sastera denagn sebutan dan  
                intonasi yang betul.
                                                 8.1 Membina dan menulis perkataan ,ayat tunggal 
                                                 dan ayat majmuk
 Aras 1( i ) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang diberi        

Fokus Sampingan               : 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
                                                 dengan kehidupan seharian dengan nada dan
                                                 intonasi yang betul
                                                  Aras 1(i) Berbuall tentang sesuatu perkara dialami
                                                 atau dilihat atau yang dibaca

Objektif                                  : Pada akhir pelajaran murid dapat:
                                                  i     Membaca teks dengan sebuatan dan intonasi
                                                        yang betul.

                                                ii     Menyatakan lima nilai terhadap ibu bapa.
                                               iii    Menulis ayat tunggal dan majmuk dengan betul
                                               iv     Menghasilkan karangan berperenggan

Kemahiran Bahasa              : Mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
Sistem Bahasa                     : Kosa kata :ilham, tabah, diasuh
Pengisian Kurikulum
Ilmu                                        : Pendidikan Islam, Pendidikan Seni dan Muzik
Nilai                                        : bekerjasama sayang, hormat, menghargai,
                                                 mendengar nasihat, berterima kasih dan bersyukur.

Kemahiran Bernilai Tambah( KBT)
Kemahiran Berfikir              : Mencirikan, membuat kaitan dan perhubungan,
                                                menilai, menjana idea dan  membuat kesimpulan.
Kemahiran Belajar              : mencatat maklumat, dan melaporkan maklumat.
Kecerdasan Pelbagai         : kontekstual, interpersonal, verbal-linguistik,  dan emosi.
Pengetahuan Sedia Ada   : i.Murid mempunyai ibu bapa masing-masing
                                                 ii Murid pernah membina ayat tunggal
                                                iii Murid tahu membina ayat majmuk
                                                ivMurid pernah membuat kad ucapan
Bahan Bantu Mengajar      : Potret ibu bapa, Kad ucapan gergasi ,
                                                youtube  ayah dan ibu,, petikan buku teks




Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Menyatakan perihal ibu bapa masing-masing.
Ceritakan tentang potret
Adakah kamu menyayangi ibu bapa kamu apabila mereka telah tua?
Set Induksi ( 5 minit)

1.Murid diperlihatkan  dengan  
   potret ibu bapa
3.Murid memberi respon  atau
   pendapat .
5.Guru menjelaskan tujuan
   aktiviti dalam  langkah berikut.
(Lisan)
KB : Menghubungkait

BCB : mendengar aktif

BBB: potret ibu bapa
(Lampiran 1)
Membaca petikan dari buku teks ( mukasurat 5)
Mencari makna perkataan baru
- menyambut
-ilham
-bersempena
-mengagumi
-tabah
-menghargai
-kempen
-mengisytiharkan



Langkah 1 (8 minit)
1.Murid membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang lancar.
2. Murid mencari makna perkataan baru daripada kamus.
3.Murid memadankan perkataan dan makna pada carta



(Bacaan)
KB :.menjana idea, menghubungkait

BCB: Mencari makna

KP: kontekstual
Membina ayat majmuk berdasarkan rajah tukar ganti( buku teks mukasurat 9)
Langkah 2 (10minit)
1.Murid diarahkan duduk dalam kumpulan.
2. Kumpulan A menulis lima ayat majmuk berdasarkan rajah tukar ganti  di atas manila kad
3. Kumpulan B menulis ayat berdasarkan gambar bersiri
4 Kumpulan C menulis ayat berdasarkan gambar tunggal
5.Ketua kumpulan melapor.
6. Hasil kerja dipamerkan pada papan kenyataan
(Tulisan dan bacaan)
KB : menjana idea

BC : memproses maklumat

Bersoal jawab
-ciri-ciri anak yang baik

- cara nak tunjuk sayang kepada ibu bapa




Langkah 3 (12 minit)
1.Guru menayangkan video lagu ‘ Ayah dan Ibu’

2. Murid menyanyi bersama rakaman video lagu
3. Guru meminta murid
    menyatakan ciri-ciri anak yang  baik
4. Murid menyatakan ciri  anak
    yang baik.
5. Murid diminta menyatakan
    cara menunjukkan kasih  
    sayang kepada ibu bapa.
6. Murid memberi pendapat dan membuat rumusan masing-masing.
(Lisan )
KB : mencirikan, menjana idea, membuat kesimpulan

BCB : melaporkan maklumat

KP : emosi, verbal linguistic

Nilai: kasih sayang,menghormati, berterima kasih, mendengar kata atau nasihat.

BBB.: Rakaman video (lampiran 3), CD
Menulis karangan berperenggan
Langkah 4 (10 minit)
1.Guru meminta murid menulis karangan berperenggan.
2.Murid menulis karangan ‘Cara-cara membalas jasa ibu bapa’
3.Murid diminta menampal gambar ibu bapa atau gambar keluarga di dalam buku
(Tulisan)
Pengayaan
Langkah 5 (2 minit)
1.Guru menunjukkan contoh kad ucapan hari ibu dan ayah.
2.Guru meminta murid membuat kad ucapan hari ibu atau hari ayah di rumah.

Penutup kognitif
Peneguhan positif

Penutup sosial
Nyanyian

Penutup( 3 minit)
1. Guru menerapkan nilai-nilai murni

2. Murid menyanyi lagu ‘Ayah dan Ibu’

Latihan Tatabahasa



1.Abang saya akan melanjutkan pelajarannya________ Australia_______ akhir bulan ini.
a.di, di            b.ke, di              c.dari, pada                 d.di, pada

2.Gambar yang tergantung_______ dinding itu dibelinya_________ pelukis itu.
a.pada, daripada           b.di, dari             c.dengan, daripada          d.kepada, dari

3.Kami memang gemar_________ hobi mengumpul setem.
a.dengan         b.akan               c.dari             d.daripada

4.Bendera yang________ itu bendera negara Afrika selatan.
a.berkocak         b.berbuai             c.berkumandang              d.berkibar.

5.Itik yang sedang________ makanan itu besar-besar belaka.
a.mematuk          b.menyudu            c.memagut              d.menghisap.

6.Dalam________ seminggu, saya harus menyiapkan tugasan ini.
a.tempo                  b.tempuh              c.tempoh               d.tempah.

7.Para pengundi_______ ke pusat pengundian di sekolah itu.
a.berebut-rebut            b.berdedai-dedai              c.berduyun-duyun         d.berlelai-lelai

8.Isikan________ ini ke dalam sarung bantal yang baru dijahitkan oleh ibu.
a.kekacang          b.kekabu           c.kekisi                   d. bebola.

9.Kapal yang_______ dari pelabuhan  itu ke tempat ini kepunyaan Syarikat Azeem.
a.bolak-bolak         b.turun-naik          c.lalu-lalang           d.mundar-mandir.

10.Masukkan beberapa_________ bawang ke dalam sambal kicap itu.
a.iris          b.ketul             c.biji              d.buah.

11.Harga tiga________ petai itu ialah RM3.00.
a.papan         b.buah          c.gelung             d.gelang.

12.________ pohon kemboja itu dicantas oleh ayah.
a.Bebatang          b.Bebuli            c.Reranting             d.Kekayu.

13.Dia membaling anjing itu dengan se_________ kayu api.
a.batang          b.papan            c.berkas             d.laras.

14.Sarang_______ yang memenuhi ruang rumah itu telah saya bersihkan.
a.Ielabi          b.lelabah              c.kekabu              d.tetupai.

15.Tudung saji digunakan untuk menutup________ itu.
a.sampah-sarap         b.semak-samun             c.sayur-mayur               d.lauk-pauk.

16.Keadaan malam itu sangat________ dan tidak berbintang di langit.
a.cerah          b.gelap              c.bahaya           d.suram.

17.Kita tidak boleh memandang_______ kepada orang lain walaupun mereka miskin.
aserong            b.jijik                c.sombong              d.hina.

18.Pelajar lelaki universiti dipanggil________.
a.mahasiswi           b.mahasiswa               c.mahaguru                 d.mahaputera.

19.Dalam filem, pelakon wanita dipanggil__________.
a.seniman         b.biduan              c.biduanita                d.seniwati.

20.Bapa Tong Fong memelihara beberapa_________ anjing untuk mengawal rumahnya.
a.buah          b.biji               c.ekor              d.bilah.                    

Latihan Tentang Ayat




1.0 AYAT PENYATA.

2.0 TAKRIF / DEFINISI.
Ayat penyata ialah ayat yang diucapkan dengan maksud membuat pernyataan atau memberitahu tentang sesuatu perkara. Ayat ini ini disebut juga ayat berita atau ayat keterangan.

3.0 KESALAHAN LAZIM.
(i)    Pekedai itu anak siapa.
(ii)  Tolong letak buku ini di atas meja saya
(iii) Jangan bermain di tepi longkang itu.
(iv) Siapa  nama bapa kamu.
(v)   Ah, sakitnya dadaku.

4.0 RUMUS.
Ayat penyata mempunyai tujuan untuk menyatakan atau memberi keterangan sesuatu perkara, cerita, benda atau kejadian.

Contoh Ayat
Keterangan
Kakak sedang menyiram pokok bunga
Memaklumkan perbuatan kakak yang menyiram pokok bunga
Lembu itu akan dijual
Memberitahu berkaitan lembu yang akan dijual
Musa menjadi pegawai polis
Memaklumkan bahawa Musa merupakan seorang pegawai polis
Pramugari itu berasal dari negeri Kelantan
Memberitahu bahawa pramugari itu berasal dari Kelantan
Pohon rendang itu tumbang dibadai rebut
Memaklumkan pohon rendang yang tumbang kerana dilanda ribut
Mat rempit itu ditangkap dalam operasi membenteras lumba haram
Menyatakan mat rempit yang diberkas dalam operasi lumba haram
Budak-budak itu bermain di tepi longkang
Menceritakan budak-budak yang sedang bermain berhampiran longkang



5.0 LATIHAN PENGUKUHAN.
5.1  Mengenal pasti kesalahan.
(             (i) “Pergi dari sini”, arah guru kepada sekumpulan pelajar.
  (ayat perintah suruhan)
              (ii) Sila makan kuih itu
             (ayat perintah silaan)
(           (iii)  Ibu menyiram pokok bunga di halaman rumah ?
             (ayat tanya yang dihasilkan dengan meninggikan suara)
(           (iv)  Apakah permainan yang digemari oleh anak-anak?
             (ayat tanya)
      (v)    Harap jangan merokok.
             (ayat perintah permintaan)
            (vi)  Jangan usia dia
             (ayat perintah larangan)
            (vii) Jinaknya burung merpati itu!
             (ayat seruan tanpa kata seru)
            (viii) Awak telah berjaya!
              (ayat seruan tanpa kata seru)
            (ix)   Cis, berani awak menghina keluarga saya.
              (ayat seruan dengan kata seru)
      (x)    Amboi, cantiknya baju yang diperagakan oleh pragawati itu!
              (ayat seruan dengan kata seru)

5.2  Membetulkan kesalahan dalam ayat. Ubah suai ayat di bawah supaya menjadi ayat 
        penyata yang sama maksudnya.
  
       (i)   “Pergi dari sini”, arah guru kepada sekumpulan pelajar.
  - Guru mengarahkan sekumpulan pelajar beredar dari kawasan itu

(ii) Sila makan kuih itu
                 Kami dijemput untuk menikmati kuih yang dihidangkan.

       (iii)      Ibu menyiram pokok bunga di halaman rumah ?
               - Ibu sedang menyiram pokok bunga di halaman rumah.

(            (iv)   Apakah permainan yang digemari oleh anak-anak?
              - Anak patung merupakan sejenis permainan yang digemari oleh kanak-kanak.

(             (v)   Harap jangan merokok.
              - Ini adalah kawasan larangan merokok

              (vi)    Jangan usik dia
              - Budak itu tidak boleh diusik oleh sesiapa.

             (vi)   Jinaknya burung merpati itu!
             - Burung merpati itu sangat jinak.

     (vii)       Awak telah berjaya!
            - Dia telah Berjaya dalam temu duga untuk kenaikan pangkat.

           (viii)   Cis, berani awak menghina keluarga saya.
            - Pemuda itu memarahi pihak yang telah menghina keluarganya.

           (ix)   Amboi, cantiknya baju yang diperagakan oleh pragawati itu!
             - Baju yang diperagakan oleh pragawati itu sangat cantik.

5.2. Menentukan ayat yang betul atau salah..
BIL
AYAT
Betul / Salah
(i)
Kanak-kanak itu dibawa oleh ibunya ke hospital

(ii)
Orang itu mewasiatkan harta pusakanya kepada anak yang bongsu

(iii)
Kamu berasal dari mana?

(iv)
Ibu sedang menjahit bahu

(v)
Kami menonton televisyen sehingga larut malam

(vi)
Pada pendapat saudara, dapatkah rancangan ini dijalankan?

(vii)
Sila masuk ke dewan ini

(viii)
Usah dikenangkan lagi perkara ini

(ix)
Beberapa kawasan pedalaman di Kelantan dinaiki air

(x)
Tolong hantarkan jawapan sebelum hari Ahad
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...