Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Mutiara
Bil. Murid : 35 orang
Tajuk : Hargai Pengorbanan Ayah dan Ibu
Tarikh : 21 Februari 2013
Masa : 7.30 – 8.30 ( 60 minit)
Fokus Utama : 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta
memahami perkara yang dibaca.
Aras 1(i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera denagn sebutan dan
intonasi yang betul.
8.1 Membina dan menulis perkataan ,ayat tunggal
dan ayat majmuk
Aras 1( i ) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang diberi
Fokus Sampingan : 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
dengan kehidupan seharian dengan nada dan
intonasi yang betul
Aras 1(i) Berbuall tentang sesuatu perkara dialami
atau dilihat atau yang dibaca
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat:
i Membaca teks dengan sebuatan dan intonasi
yang betul.
ii Menyatakan lima nilai terhadap ibu bapa.
iii Menulis ayat tunggal dan majmuk dengan betul
iv Menghasilkan karangan berperenggan
Kemahiran Bahasa : Mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
Sistem Bahasa : Kosa kata :ilham, tabah, diasuh
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Pendidikan Islam, Pendidikan Seni dan Muzik
Nilai : bekerjasama sayang, hormat, menghargai,
mendengar nasihat, berterima kasih dan bersyukur.
Kemahiran Bernilai Tambah( KBT)
Kemahiran Berfikir : Mencirikan, membuat kaitan dan perhubungan,
menilai, menjana idea dan membuat kesimpulan.
Kemahiran Belajar : mencatat maklumat, dan melaporkan maklumat.
Kecerdasan Pelbagai : kontekstual, interpersonal, verbal-linguistik, dan emosi.
Pengetahuan Sedia Ada : i.Murid mempunyai ibu bapa masing-masing
ii Murid pernah membina ayat tunggal
iii Murid tahu membina ayat majmuk
ivMurid pernah membuat kad ucapan
Bahan Bantu Mengajar : Potret ibu bapa, Kad ucapan gergasi ,
youtube ayah dan ibu,, petikan buku teks
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Menyatakan perihal ibu bapa masing-masing.
Ceritakan tentang potret
Adakah kamu menyayangi ibu bapa kamu apabila mereka telah tua?
|
Set Induksi ( 5 minit)
1.Murid diperlihatkan dengan
potret ibu bapa
3.Murid memberi respon atau
pendapat .
5.Guru menjelaskan tujuan
aktiviti dalam langkah berikut.
|
(Lisan)
KB : Menghubungkait
BCB : mendengar aktif
BBB: potret ibu bapa
(Lampiran 1)
|
Membaca petikan dari buku teks ( mukasurat 5)
Mencari makna perkataan baru
- menyambut
-ilham
-bersempena
-mengagumi
-tabah
-menghargai
-kempen
-mengisytiharkan
|
Langkah 1 (8 minit)
1.Murid membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang lancar.
2. Murid mencari makna perkataan baru daripada kamus.
3.Murid memadankan perkataan dan makna pada carta
|
(Bacaan)
KB :.menjana idea, menghubungkait
BCB: Mencari makna
KP: kontekstual
|
Membina ayat majmuk berdasarkan rajah tukar ganti( buku teks mukasurat 9)
|
Langkah 2 (10minit)
1.Murid diarahkan duduk dalam kumpulan.
2. Kumpulan A menulis lima ayat majmuk berdasarkan rajah tukar ganti di atas manila kad
3. Kumpulan B menulis ayat berdasarkan gambar bersiri
4 Kumpulan C menulis ayat berdasarkan gambar tunggal
5.Ketua kumpulan melapor.
6. Hasil kerja dipamerkan pada papan kenyataan
|
(Tulisan dan bacaan)
KB : menjana idea
BC : memproses maklumat
|
Bersoal jawab
-ciri-ciri anak yang baik
- cara nak tunjuk sayang kepada ibu bapa
|
Langkah 3 (12 minit)
1.Guru menayangkan video lagu ‘ Ayah dan Ibu’
2. Murid menyanyi bersama rakaman video lagu
3. Guru meminta murid
menyatakan ciri-ciri anak yang baik
4. Murid menyatakan ciri anak
yang baik.
5. Murid diminta menyatakan
cara menunjukkan kasih
sayang kepada ibu bapa.
6. Murid memberi pendapat dan membuat rumusan masing-masing.
|
(Lisan )
KB : mencirikan, menjana idea, membuat kesimpulan
BCB : melaporkan maklumat
KP : emosi, verbal linguistic
Nilai: kasih sayang,menghormati, berterima kasih, mendengar kata atau nasihat.
BBB.: Rakaman video (lampiran 3), CD
|
Menulis karangan berperenggan
|
Langkah 4 (10 minit)
1.Guru meminta murid menulis karangan berperenggan.
2.Murid menulis karangan ‘Cara-cara membalas jasa ibu bapa’
3.Murid diminta menampal gambar ibu bapa atau gambar keluarga di dalam buku
|
(Tulisan)
|
Pengayaan
|
Langkah 5 (2 minit)
1.Guru menunjukkan contoh kad ucapan hari ibu dan ayah.
2.Guru meminta murid membuat kad ucapan hari ibu atau hari ayah di rumah.
| |
Penutup kognitif
Peneguhan positif
Penutup sosial
Nyanyian
|
Penutup( 3 minit)
1. Guru menerapkan nilai-nilai murni
2. Murid menyanyi lagu ‘Ayah dan Ibu’
|